بیل مکانیکی و انواع آن

بیل مکانیکی و انواع آن

بیل مکانیکی و انواع آن

در طول تاریخ بشریت از ابزار های بسیاری برای حفر استفاده شده است. برخی از این ابزار مشکلاتی دارند که باعث شد تحولی عظیم در ساخت وسایل حفر در جهان رخ دهد. یکی از این ابزار بیل های دستی است که به علت طولانی شدن زمان حفر استفاده از آن برای حفاری هایی با ارتفاع زیاد کنار گذاشته شد. با رشد علم و دانش، ابزاری ساخته شد که به صورت پیشرفته توانستند کار حفاری را انجام دهند. یکی از این ابزار، بیل مکانیکی است.

 بیل مکانیکی یکی از ماشین آلات برای کارهای ساختمانی است که برای ساخت آن از اجزایی استفاده می شود. این ماشین از انواع مختلفی هم برخوردار است که در ادامه با انواع و بخش های آن بیشتر آشنا می شویم. بیل مکانیکی قابلیت های بسیاری برای نصب برخی ابزار آلات دارد . برای مثال میتوان بر روی آن دستگاه گراب، چکش های هیدرولیکی ، مته و …. نصب کرد.

اجزا

بیل مکانیکی از اجزایی تشکیل شده است تا بتواند کارهای حفر را انجام دهد. اجزای این محصول شامل موارد زیر می باشند:

  1. بازوی مفصلی یکی از این بازوهای مفصلی دکل و استیک است که برای خم و راست شدن بازو از آن استفاده می شود. همچنین می تواند در جهات مختلف هم حرکت کند.
  2. باکت : این ابزار برای حمل خاک استفاده می شود. این باکت ها در انواع مختلفی استفاده می شوند.
  3. اتاقک چرخان که به نام کابین چرخان هم شناخته می شوند.
  4. چرخ لاستیکی یا چرخ های زنجیری
  5. پمپ هیدرولیکی
  6. سلکتور
  7. سر بیل
  8. موتور های دیزلی

با توجه به شرایط محیطی که باید حفر در آن صورت گیرد، بیل مکانیکی خاصی وجود دارد و باید بر اساس آن شرایط بیل مکانیکی را انتخاب کرد.

بیل مکانیکی و انواع آن

بیل مکانیکی و انواع آن

کاربرد های بیل مکانیکی

از بیل مکانیکی فقط برای حفر استفاده نمی شود بلکه از آن برای کار های مختلفی می توان استفاده کرد. برخی موارد در کاربرد بیل های مکانیکی تاثیر گذارند از جمله عمق حفاری، گنجایش باکت و … . در این بخش قرار است سازنده قیف و گراب برخی از کاربرد های بیل مکانیکی را بیان کند :

  1. حفر
  2. کانال زدن
  3. خاک برداری
  4. گود برداری
  5. استفاده در معادن
  6. هموار کردن سطح زمین
  7. تخریب
  8. حمل مواد و مصالح
  9. لایروبی
  10. برف روبی

مزایا

این وسیله برای استفاده علاوه بر اینکه کاربرد های فراوانی دارد مزیت های بسیاری هم دارد که در اینجا به چند مورد از این مزایا اشاره شده است :

  1. کار های را به طور ثابت انجام میدهد و به فضای بسیاری برای انجام کار نیاز ندارد.
  2. ابزار و برخی تجهیزات متفاوتی را می توان روی آن نصب و قرار داد.
  3. کار های حفاری را با عمق زیاد انجام می دهد.
  4. پایداری بالایی دارد.

انواع بیل مکانیکی

بیل مکانیکی در انواع مختلفی ساخته و در دسترس قرار می گیرد. در این قسمت به چند نمونه از بیل های مکانیکی اشاره شده است.

  1. بیل مکانیکی کامیونی

این بیل مکانیکی از ساده ترین نوع ساخته شده می باشد. در این مدل از یک کابین یا اتاقک استفاده شده. بازوی مفصلی با دستور حرکت میکند. ساختار این بیل مکانیکی به این شکل اس که اتاقک در پشت یک کامیون نصب می شود. بصورت ثابت نصب می شود ولی قابلیت چرخش دارد.

  1. بیل مکانیکی چرخ لاستیکی

این مدل نسبتا سرعت بالایی دارد ولی نمیتواند بار حمل و نقل کند. به همین علت برای کار های ساختمان و راه سازی استفاده می شود.

  1. بیل مکانیکی چرخ زنجیری

این مدل برای حمل ابزار برای کار های حفاری بیشتر مورد استفاده است. این بیل مکانیکی سرعت کم تری دارد . همین علت باعث استفاده از آن برای کارهای حفر شده است.

  1. بیل مکانیکی کششی

این مدل از بیل های مکانیکی برای استفاده در مکان های با فضا ها محدود استفاده می شود. این مدل با اسم کج بیل یا بیل مکانیکی با جام معکوس شناخته می شود.

  1. بیل مکانیکی عنکبوتی

این مدل در سطوح صخره مانند استفاده می شود. اما این بیل مکانیکی اشکالات فراوانی از جمله هزینه بالا و رانندگی دشوار با این مدل، دارد.

بیل مکانیکی و انواع آن

بیل مکانیکی و انواع آن

  1. بیل مکانیکی backhoe loader

این مدل از ترکیب لودر و بیل مکانیکی ساخته می شود. این بیل مکانیکی به نام جام معکوس هم شناخته می شود . در این مدل یک لودر جلو و یک بیل عقب قرار دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *